Nu och då

Det bli mycket prat om kvinnopolitik och feminism just nu men det är det som rör sig mest i min skalle för tillfället och jag behöver skriva ner det för att kunna återkomma lite senare och se kritiskt på min egna åsikter. Om de håller liksom.

Läste om Frida Steenhoff, visionären och samhällsdebattören som introducerade begreppet feminism i Sverige runt 1890-talet och får intrycket att vi gjort en U-sväng i utvecklingen. Vi är lite tillbaka på startfältet efter en utsvävning i manshat och revolt mot familjekonstellationen. Det sista är inget jag förkastar, tvärt om har det lett till mycket värdefullt. Viktigast av allt har det för upp diskussionen om kvinnans förutfattade roll i familjen och fått den omvärderad i mångt och mycket.

Men efter att feminismen blivit allt för associerad med könskrig börjar den väl definitionen gå tillbaka mer till rötterna, det som Frida Steenhoff förde fram i sina skrifter och pjäser och som journalisten uttrycker i artikeln nedan, social trygghet och individuell frihet.

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/konskampen-frammande-for-feministpionjar_443785.svd




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0