Feminist, javisst

Funderar kring hur jag på bästa sätt skulle kunna ge min definition av feminism. Läser i Veckorevyn om deras senaste kampanj Size Hero. Tycker om initiativet men undrar om det har någon effekt. Skulle vilja mäta den i så fall. Skulle vilja veta vad som har lika stor påverkan på unga tjejer som Maybelline och L'Oreal-reklamer, fast åt andra hållet så att säga.

Men det viktigaste enligt mig är inte skillnaden på bilderna utan att det tydligt framgår när en bild är retuscherad, så att samhället slipper tro att kvinnorna plötsligt antagit en aningen övernaturlig perfektion, som unga kvinnor sedan spenderar massor med tid och pengar på att efterlikna i största möjliga mån. När femåringar gör smink-tutorials på YouTube mår jag illa. Vissa skulle säga att det är fullständigt naturligt och bara en oskyldig lek. I min värld är hopprep och Burken är sparkad mycket mer naturliga lekar än när 5-åringar lägger energi på att förändra sitt utseende i sann Maybellineanda (inte rota runt i mammas garderob och pröva tio storlekar förstora pumps alltså. Stor skillnad).

Jag saknar starka kvinnliga förebilder. Tjejer som oavsett hur de väljer att presentera sig för omvärlden i första hand visar vilka starka och självständiga brudar de är. Lite mer Fuck you-attityd mot ideal och grupptryck. Jag rakar mig för att jag vill raka mig, inte för att tjejer ska vara rakade. Jag skiter i att raka mig för att jag inte har någon lust helt enkelt. Att våga säga vad man tycker är viktigast av allt. Därför tycker jag att det är mycket mer intressant att diskutera hur mycket utrymme flickorna respektive pojkarna i 2:a klass får i klassrummet. Uppmuntras pojkar till ta mer plats än flickor? Mer den typen av frågor, än frågor som "Du kan väl inte vara feminist, du rakar dig ju under armarna?"

Att sluta lägga så stor vikt vid yta och ideal är en viktig del i strävan mot fullständig jämställdhet eftersom vi kvinnor har det mycket jobbigare på den fronten än vad killarna har.


                                                        


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0