En teckning.

Varför ger sig media på Lars Vilks så fort det sker ett terrordåd i Sverige eller Danmark?

Terrorns riktiga syfte är ju att skapa och sprida stark rädsla bland människor. Som de där galningarna man sett på film som skjuter en person för att skapa "respekt" hos andra. Därför är det så oerhört viktigt att inte visa sin rädsla. Att inte ge någon/några övertaget bara för att de gått över gränsen och gjort något vansinningt. Makten ska inte hamna i deras händer no matter what för då är vi förlorade.

Det förstod Danmarks Kronprins Fredrik då han valde att slutföra sitt uppdag på samma plats, trots hoten.

Men varför dyker Lars Vilks namn upp varje gång det diskuteras terror i media? Mannen lever med skydd 24/7 och kommer förmodligen få göra det resten av sitt liv. Jag vet inte om jag försvarar hans teckning men jag vet att jag tycker att reaktionerna varit orimligt starka och oförsvarbara. Men jag kan inte sluta undra om det är så att man jagar ett svart får? Någon att ge skulden för alla hemskt som drabbat Sverige och Danmark de senaste veckorna.

I så fall är det minst lika läskigt som tanken på att vi skulle ge vika för terroristerna. En kontroversiell teckning kan inte vara grunden till allt hat som just serveras i form av ljudfiler, brev och självmordsbombare. Eller vi får i alla fall inte låta det bli så.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0